torsdag 14. juli 2011

...Og ferielektyren...

I løpet av uka fikk jeg lest hele tre bøker. Den første leste jeg i sin helhet på flyet nedover, den andre mens vi var der nede og den tredje ble jeg ferdig med her hjemme i går.

Potensgiverne avKarin Brunk Holmquist er en morsom og lettlest bok om to gamle søstre som bor sammen på landsbygda i Sverige. De gjør alle ting som de alltid har gjort, helt til de får en ny nabo, en sommergjest fra Stockholm. De finner etterhvert ut at de vil ha do inne, og for å få penger til det begynner de å selge potensmiddel på postordre. Sjokket er stort når de oppdager at en av bestillerne er deres egen bror.

Fornøyelig lesning! og nå må jeg bare få tak i Rapsgubbene, kjenner jeg.


Bok nummer to var også av en svensk forfatter, men helt forskjellig. "Sommerdøden" av Mats Kallentoft handler om Politietterforskeren Malin Fors i Linköping. Der blir ei jente funnet naken og renvasket i en park. Hun husker ingenting. Snere blir to jenter funnet døde, og de er behandlet på den samme måten som den første jenta.

En spennende og ganske velskrevet krim som passer godt å kose seg med i sommersola:)

Da disse to var lest ut kjøpte jeg en engelsk pocket sånn litt på måfå, bare for å ha noe å lese på de siste dagene. Det ble  "Somewhere behind the morning" av Frances Mcneil. Den handler om Julia og søsteren Margaret. Tiden er første verdenskrig og stedet er Leeds. De kjemper for å få endene til å møtes, og vi får et bilde av to vidt forskjellige unge jenter og to vidt forskjellige måter å takle fattigdom og motgang på. Margaret som søker bort, vil gifte seg "opp" og ikke helt skjønner hvor mye de andre jobber for å få nok til maten på bordet, og Julia som aldri gir opp, tar de jobbene hun kan få, biter tennene sammen og gjør det som må gjøres.

Jeg likte boka godt, og kan gjenre tenke meg å lese mer av samme forfatter.

Ingen kommentarer:


website counter